luni, 9 martie 2009

Determinarea mărimii lotului

În determinarea necesităților nete, sistemul determină cantitățile lipsă pentru datele necesităților respective. Cantitățile lipsă trebuie acoperite cu recepții planificate de programul MRP. De cele mai multe ori cantitățile necesare nu pot fi comandate ca atare de la furnizor. În unele cazuri furnizorul impune o cantitate sau o valoare minimă sau maximă, sau livrează numai loturi de mărime fixă (de exemplu cutii cu 100 de bucăți). Alte motive nu sunt legate de furnizor ci de raționalitatea economică a cumpărării. Lansarea unei comenzi sau transportul implică anumite costuri care nu pot fi neglijate (pe de altă parte există si costul stocării), sistemul SAP permite dimensionarea unor loturi pentru a fi optime din punct de vedere al costurilor.
Există trei grupuri de proceduri de dimensionare a loturilor: proceduri statice, proceduri bazate pe perioadă (datele de aprovizionare sunt fixate) și proceduri de optimizare.


Proceduri de dimensionare a loturilor de aprovizionat
EX – lot for lot sau cantitate exactă lot: se crează o propunere de comandă pentru cantitatea necesară. Dacă exista mai multe rezervari pentru aceiași dată, sistemul va crea o singură propunere comandă, care să acopere cantitatea necesară. Metoda de calcul a mărimii lotului în cazul EX este dată de formula:

FX – fixed lot size sau cantitate fixă – cantitatea comadată este tot timpul aceiași. Dacă necesarul pentru o anumită dată depășește mărimea fixată a lotului, sistemul va crea atâtea propuneri de comenzi cât este necesar pentru a acoperi necesarul.
HB – replentish to maximum stock level sau reconstituire până la nivel maxim stoc – va aduce stocul la nivelul maxim definit in sistem. Se poate seta în sistem dacă nivelul stocului maxim trebuie să fie atins înainte sau dupa consumarea necesarurilor. Metoda de calcul a mărimii lotului în cazul HB este dată de formula:


Periodic lot size
În cazul procedurilor de dimensionare periodică a loturilor (zilnic, săptămanal, lunar), sistemul grupează cantitățile necesare într-o perioadă într-un singur lot. De exemplu pentru loturi saptămanale cu livrări în fiecare luni, MRP adună toate cantitățile rezervate pentru toată săptămâna pentru a fi comandate pentru luni.


Graficul aprovizionării și consumului în cazul lotului periodic

În cazul de mai sus, aprovizionarea se face la începutul perioadei. Sistemul adună toate cantitățile care vor fi necesare pentru perioada respectivă și face o propunere de comandă pentru ca materialele să fie disponibile.
Procedurile de optimizare a dimensiunii lotului au ca obiectiv optimizarea costurilor totale ale comenzii luând în considerare costurile de lansare a comenzii și de stocare. Costul se stocare se calculează după formula:
Cost stocare = Cantitate necesară x Preț x Rata cost stocare x Timp petrecut în stoc / 100 / 365
Rata cost stocare = parametru definit în customizare.
Sistemul calculează pentru fiecare dată la care există un necesar costul de stocare și alege cantitatea pentru care acest cost este minim. Procedurile de optimizare a mărimii lotului diferă doar prin tipul de cost minim:
• Part period balancing: suma costurilor de stocare este egală cu costul de lansare a comenzii
• Least unit cost procedure: cost unitar minim
• Groff reorder procedure: grupează cantitățile necesare până când creșterea costului mediu de stocare este mai mare dacât reducerea costurilor de lansare a comenzii pentru perioada respectivă.
• Dynamic lot size creation: grupează cantitățile necesare până când costurile adiționale de stocare sunt mai mari decât costurile de lansare a comenzii

În afară de procedurile de dimensionare a loturilor prezentate mai sus mai există posibilitatea introducerii de restricții suplimentare în masterul de material. Acestea sunt de cele mai multe ori restricții date de furnizor, de capacitatea de transport sau de stocare:
- Minimum lot size – mărimea minimă a lotului
- Maximum lot size – mărimea maximă a lotului
- Fixed lot size – fiecare lot va avea mărimea fixă specificată, dacă e nevoie de cantități mai mari se vor face mai multe comenzi distincte
- Rounding Value (valoare rotunjire) – cantitatea comandată va trebui să fie multiplu al acestei valori (de exemplu când furnizorul livrează doar cutii de 100 bucăți)